BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, December 20, 2010

Kesan Pencemaran

Kesan Pencemaran Air
1 : hidupan akuatik akan pupus
Air yang tercemar oleh pembuangan sampah sarap, pengaliran sisa toksik dari kilang-kilang, dan minyak mentah dari kapal-kapal tangki yang bocor akan menyebabkan hidupan akuatik seperti pelbagai jenis ikan dan udang mati. Jika pencemaran sungai tersebut berlarutan, bukan sahaja pelbagai jenis hidupan air akan terus pupus tetapi juga pelbagai jenis burung atau unggas yang sumber makanannya bergantung kepada hidupan air akan terancam.

2 : tersumbat – banjir
3 : tidak boleh diminum
4 : menjejaskan keindahan persekitaran
5 :Peningkatan kos pembersihan dan bekalan minuman
6 : Kesihatan terganggu (Penyakit-penyakit yang dibawa oleh air)
7 :Gangguan penggunaan kemudahan rekreasi
8 :Penggunaan air bersih terjejas.

Kesan Pencemaran Udara
Pertama sekali adalah Karbon Dioksida. Punca pencemaran utama adalah daripada pembakaran. Selain itu, ia juga terbebas secara semulajadi dari pereputan biologikal dan dibebaskan daripada larutan. Paras kandungan CO2 yang mendatangkan bahaya kepada kesihatan ialah lebih daripada 400 ppm. Karbon Monoksida pula disebabkan faktor-faktor manusia sendiri melalui pembakaran hidrokarbon yang tidak lengkap seperti asap dari ekzos kenderaan, proses perindustrian dan pembakaran daripada dapur. Gas CO tidak berbau tetapi amat toksik. Antara kesan CO kepada kesihatan adalah pendedahannya pada paras tinggi boleh menyebabkan kematian dalam masa yang singkat(1 % CO dalam udara boleh menyebabkan kematian kepada manusia) dan kesan yang toksik boleh berlaku kepada manusia.

Sulfur Dioksida(S02) pula berpunca dari aktiviti manusia seperti pembakaran arangbatu, pembakaran sulfur dan pembakaran gas. Kesannya, SO2 boleh menyebabkan kesan di bahagian saluran pernafasan terutama kepada mereka yang terdedah kepada SO2 dengan kepekatan tinggi. Selain itu, ia juga boleh menyebabkan kerosakan pada mata dan berkemungkinan menyebabkan kecacatan kepada kandungan ibu. Bagi Nitrogen Oksida(NO) dan Nitrogen Dioksida (NO2) pula, ia hadir di dalam udara daripada aktiviti manusia seperti penggunaan kenderaan bermotor, pembakaran hutan, proses perindustrian dan pembakaran sisa pepejal. Kedua-duanya boleh menyebabkan penyakit pada bahagian dan system pernafasan, kerosakan kepada paru-paru dan sesak nafas dan kesan-kesan sampingan seperti menggalakkan tindakan fotokimia yang menyebabkan pengeluaran elektron dan mengurangkan keupayaan ozone yang mengurangkan sinaran ultraviolet dari sinaran cahaya matahari dan mengakibatkan kesan kepada kulit.

Agen Methane ( CH4) pula terhasil daripada beberapa sebab seperti pembakaran yang tidak lengkap dan pereputan bahan-bahan organik. Antara kesannya terhadap kesihatan adalah boleh menyebabkan kanser jika terdedah pada jangka masa yang lama. Selain itu, reaktif hidrokarbon terhasil daripada ekzos kenderaan bermotor, proses kimia dan semasa kerja-kerja pemindahan hasil petroleum. Kesan reaktif hidrokarbon adalah ia merupakan bahan karsinogenik yang boleh menyebabkan kanser dan mengakibatkan kerosakan pada bahagian otak dan ketumbuhan pada pundi-pundi kencing. Agen akhir sekali adalah Plumbum. Kehadiran Plumbum semulajadi dalam udara berpunca daripada debu silikat, letupan gunung berapi, pembakaran arang dan sampah, serta penggunaan semburan racun perosak yang berleluasa. Kesannya ke atas kesihatan adalah dapat mempengaruhi sistem saraf pusat,menimbulkan tanda-tanda kronik keracunan termasuklah sakit kepala, kehilangan selera makan, anaemia, kelesuan serta imsomnia dan juga keracunan yang akut boleh menyebabkan koma dan akhirnya boleh membawa maut.

0 comments: